LES MILLS SPRINT ÄR ETT HELT NYTT HIIT-ALTERNATIV med strukturerade intervaller av sprint, kraftträning & styrkeuppbyggnad, ger LES MILLS SPRINT den upprepade utmaningen som driver förändring.

VAD ÄR Högintensiv INTERVALL CYKELTRÄNING? Högintensiv intervallträning (HIIT) handlar om att gå så hårt som möjligt under en kort stund, vila och sedan göra det igen. Läs om Sveriges populäraste Spinningcykel 

De intensiva ansträngningarna följt av perioder av återhämtning gör att du kan fortsätta att nå din maximala träningszon, det är där resultaten slår in.

VARFÖR LES MILLS SPRINT ÄR EN BRA HIIT-TRÄNING

Med vetenskapligt strukturerade intervaller av sprint, kraftträning och styrkeuppbyggnad, ger LES MILLS SPRINT den upprepade utmaningen som driver förändring.

När den kraftfulla musiken spelas kommer din instruktör att motivera dig att justera spänningen och tempot, så att din puls når specifika träningszoner vid rätt tidpunkt. Du kommer att släppa lös muskelfibrer med snabba ryck och växa muskelvävnad, vilket är nyckeln till att bränna fett.

LES MILLS SPRINT ÄR ETT HELT NYTT HIIT-ALTERNATIV

HIIT är vanligtvis förknippat med viktbärande övningar som burpees, utfall och upphopp, vilket kan vara problematiskt om du lider av fot-, knä- eller ländryggssmärtor.

Cyklingens kraftfulla karaktär gör LES MILLS SPRINT till ett lysande HIIT-alternativ – om du har ortopediska begränsningar kan du upprepade gånger pressa din puls till maximal träningszon utan risk för skador.

VARFÖR SKA DU KÖRA LES MILLS SPRINT?

Om du vill ta din kondition till nästa nivå kommer LES MILLS SPRINT att få det att hända. Det finns inga komplicerade rörelser att bemästra och du hanterar ditt eget motstånd, så det är ett bra träningspass för alla som är nya inom HIIT. Och eftersom det har låg inverkan är det ett särskilt bra alternativ för alla som lider av skada.

HUR MÅNGA KALORIER FÖRBRÄNNER DU ATT KÖRA LES MILLS SPRINT?

Det kallas inte en kaloridödare för ingenting. På ett 30-minuters LES MILLS SPRINT-pass kan du förvänta dig att förbränna i genomsnitt 290 kalorier* – och kaloriförbränningen fortsätter långt efter att träningen är slut.

LES MILLS SPRINT stimulerar överskott av syreförbrukning efter träning vilket innebär att du, beroende på hur hårt du trampar, fortsätter att bränna kalorier efter träningspassets slut.

EXAKT VAD GÖR DU UNDER LES MILLS SPRINT?

Förbered dig för perioder av kraftfull trampning följt av fullständig "fånga andan"-vila. Fokus blandar mellan sprint, styrketräning och styrkeuppbyggnad. Sprint är där spänningen är lätt men den är tillräckligt tung för att du inte studsar i stolen.

Styrketräning är när du trampar snabbt men med en spänning som är utmanande. Och styrketräning är när spänningen är så tung att den bromsar dina ben och så småningom behöver du stå.

LES MILLS SPRINT

GER LES MILLS SPRINT VERKLIGEN RESULTAT?

En färsk studie visar att LES MILLS SPRINT avsevärt kan förbättra kardiovaskulär, metabolisk och muskel kondition. Studiedeltagarna minskade kroppsfettmassa och blodtryck, samtidigt som de förbättrade sin kardiovaskulära kondition, mager kroppsmassa, glukostolerans och styrka.

Andra studier visar att HIIT-formeln driver den största aktiveringen av muskel- och fettförbränningskapaciteten, och forskning framhäver HIIT:s EPOC-effekt, vilket innebär att din kropp fortsätter att använda syre och bränna fett långt efter att du har slutat träna.

HUR OFTA BÖR DU GÖRA LES MILLS SPRINT?

Det är en bra idé att göra LES MILLS SPRINT inte mer än två gånger i veckan. Ny forskning visar att optimala resultat kommer när du begränsar tiden du spenderar med din puls över 90 procent maximalt till 30-40 minuter per vecka (vilket motsvarar två LES MILLS SPRINT-pass).

HUR VÄLTRÄNAD BEHÖVER DU VARA?

Även om det är idealiskt att ha lite baskondition, behöver du inte vara supertränad. Det finns inga komplexa drag att bemästra och du kan justera motståndet så att det passar.

Din instruktör hjälper dig att pressa dig till max, men det är okej om du behöver stanna upp och hämta andan – eftersom det indikerar att du har pressat din kropp till maxträningszonen.

VAD BEHÖVER DU FÖR ETT LES MILLS SPRINTTRÄNING?

En inomhuscykel är allt du behöver. Du behöver inga speciella kläder eller skor, men om du vill göra resan bekvämare kan det vara ett smart drag att välja cykelshorts och specialiserade cykelskor. Läs artikel om Spinningcykel 

KAN DU GÖRA LES MILLS SPRINT UNDER DU GRAVID?

Detta är inte en bra idé, eftersom graviditet inte är rätt tillfälle att pressa din kropp till dess gränser.

HUR BLIR DU EN LES MILLS SPRINTINSTRUKTÖR?

Det första steget för att bli en LES MILLS SPRINT-instruktör är att få kontakt med en klubb eller ditt lokala Les Mills-lag. Vi kommer sedan att ge dig massor av träning, du kommer att bli bedömd och sedan är du redo att leda dina egna träningspass. Du kan ta reda på exakt vad som krävs för att bli en LES MILLS SPRINT-instruktör här.

VAR KAN DU GÖRA LES MILLS SPRINT?

På många gym kan du träna detta pass, men det går lika bra på hemma med en nya eller begagnad Spinningcykel från GymPartner Träningsutrustning 

Även om GymPartner säljer främst Gymutrustning eller kompletta Gym så är du välkommen att prova Träningsmaskinerna som kan delas upp i 7 olika huvudtyper.

Löpband, Crosstrainer,  Motionscykel, Spinningcykel, Roddmaskin, Gymmaskiner och Fria vikter, i vår utställning på Nämndemansgatan 17 i Mölndal.

Kaffebloggens intressanta artiklar läs här "Ta en kaffe vettja!

Kolla alla dina gymkonkurrenter på  Sveriges bolag på alla bolag 2022

Nyheter från GymAuktioner

Läs om din bolagspresentation på Alla bolag

Hantlar - Köp hantlar hos GymPartner